Styrketräning kan bromsa åldrandet


Sarkopeni- förtvinade muskler, har blivit ett lika stort hälsoproblem som benskörhet för äldre personer. Utseendemässigt betyder det "päronmagar på tändsticksben" som SvD skrev om igår. Men om vi istället bygger upp kroppen med styrketräning kan vi istället stärka muskelmassan, få positiva effekter på hjärta-kärl, immunförsvar och motverkar benskörhet och fallskador. Dessutom får vi förmodligen leva längre.

- Det går inte att stoppa åldrandet men med rätt träning går det att bromsa så att det blir en mycket, mycket långsam process, säger Alexander Cristea, doktorand vid Umeå universitet till SvD.

Rätt träning i det här fallet är styrketräning med tunga vikter och korta repetitioner som ger effekt på de snabba muskelfibrerna. Här tänker jag att det är viktigt att få bra instruktioner av utbildad personal först och inte experimentera på egen hand, vilket inte nämns i artikeln.

Styrketräning kan också öka fettförbränningen eftersom muskler bränner mer energi än fett, även under vila.Tommy Cederholm, professor i klinisk nutrition vid Uppsala Universitet, menar att det är viktigt att kombinera styrketräningen med proteinrik kost för att inte bryta ner musklerna. Speciellt för äldre eftersom kroppens förmåga att ta upp protein minskar med tiden. Äldre som styrketränar behöver få i sig upp till 1,5 gram protein per kroppsvikt och dag(jämfört med 0,8 gram per kroppsvikt och dag som rekommenderas för yngre personer). Här hittar du bra proteinkällor i maten.